Doprajte telu regeneráciu po športovaní

Dôležitým faktorom, ako si poriadne užiť športový výkon alebo turistiku, je okrem výberu správneho funkčného oblečenia prispôsobeného počasiu aj regenerácia. Každé telo potrebuje dostatok energie a spánku, aby dokázalo fungovať bez zranenia v nasledujúci deň či tréning. Okrem jedla a spomínaného spánku je však potrebná aj regenerácia, ktorá zabezpečí uvoľnenie svalov a mysle. Schopnosť regenerácie je u každého iná, niekto regeneruje rýchlejšie, niekto pomalšie. Závisí to od viacerých faktorov ako pohlavia, veku, výživy, zdravotného stavu či klimatických podmienok. V tomto príspevku vám priblížime najznámejšie formy regenerácie a tipy, ako ju praktizovať   v tejto epidemiologickej situácii.

 

Medzi najznámejšie formy regenerácie patria:

SPÁNOK: V priebehu spánku sa vyplavuje rastový hormón, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri zlepšovaní výkonnosti. Vieme pochopiť, že je problematické si po tréningu v práci alebo v škole ľahnúť a regenerovať. Každopádne je dôležité spánok nezanedbávať. Ak cez deň trénujem, musím ísť spať čo najskôr.

FYZIOTERAPIA: Zaoberá sa liečbou a diagnostikou porúch pohybového systému. Vďaka fyzioterapii vieme zlepšovať koncentráciu a koordináciu, vieme odhaliť svalové dysbalancie vzniknuté jednostranným preťažovaním a pracovať na ich odstránení. To všetko posúva náš potenciál a športový výkon vpred.

MASÁŽ: zrýchľuje regeneračné procesy, zlepšuje celkový fyzický aj psychický stav. Uvoľňuje svalové napätie a zlepšuje kĺbovú pohyblivosť. V súčasnosti, keď sú wellness centrá zatvorené a k masérovi sa dostanete veľmi ťažko, je dostupných veľa masérskych pomôcok, s ktorými si viete urobiť ,,minimasáž“  v domácom prostredí. Patria k nim: masážny valec, masážne loptičky, masážne pištole, akupresúrny chodník či elektródy na svalovú masáž.

SAUNA: Telo sa prehrieva, cievy rozširujú a tak sa do tkaniva dostáva viac krvi a výživných látok. Teplo uvoľňuje svaly a tak nie je potrebné po športe regenerovať  príliš dlho a pri vysokej teplote, stačí jedno – dve sedenia v trvaní 8-10 min.. Sauna prináša niekoľko zdravotných výhod, preto by ste ju mali určite zaradiť do pravidelnej regenerácie tela počas celého roka.

HYDRATÁCIA A VÝŽIVNÉ JEDLO: Dôležitou súčasťou regenerácie je dostať do tela výživné jedlo a ostať hydratovaný. Hydratácia je dôležitá ako po saunovaní, tak aj počas športovania, napríklad lyžovania či behu.  Je potrebné vypiť 2 litre vody, džúsu alebo izotonických nápojov. Taktiež na budovanie svalov je potrebné doplniť telo správnymi živinami ako sú napríklad proteíny, sacharidy a tuky – samozrejme v správnom pomere 😊

AKTÍVNA REGENERÁCIA: ide o nenáročný kompenzačný šport alebo pohybovú aktivitu, ktorá nám pomôže podporiť krvný tok k svalom, čím sa urýchli zotavenie. Vykonávame ju po ťažkom tréningu ,alebo po športovom výkone, keď sa dostaví takzvaná ,,svalovica“.

Vždy platí základné pravidlo: čím viac telo námahy dostane, tým viac si regenerácie zaslúži. Dôležité je naučiť sa počúvať svoje telo a nezraniť sa. Regeneráciou nič nepokazíte, telo sa vám odvďačí sviežou mysľou, zregenerovanými svalmi a príjemným pocitom, že ste pre seba niečo urobili. 😀

 

Link: Ako regenerovať? Klikni na link a dozvieš sa viac 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=9X9uBq63upg (spánok a regenerácia)

https://www.youtube.com/watch?v=0m-DPyzmnMI ( saunovanie)

https://www.youtube.com/watch?v=XdMH9igdOWM (masážny valec – rady)

 

Naspäť na Zdravie a pohyb