Bojujeme proti jarnej únave pohybom

Stáva sa vám v tomto období, že sa cítite unavený a bez života? Aj keď už vyše roka u nás pretrváva ochorenie Covid 19 a príznaky sú často nerozoznateľné od bežných chorôb, na príčine spomínaných stavov môže byť i jarná únava. Pre niekoho znamená len výhovorka, pre iných hotovú komplikáciu. Príznaky typu : nedostatok energie, nechutenstvo, bolesť hlavy, apatia, nespavosť, vyčerpanosť či ťažoba. Bolo vedecky potvrdené, že jarná únava nie je len ,,výmysel“ a vie postihnúť telo predovšetkým dospelých ľudí v prvých jarných týždňoch, mladý organizmus a detičky sa s jarnou únavou vyrovnávajú podstatne jednoduchšie.

 

ČO SPÔSOBUJE VZNIK JARNEJ ÚNAVY?

Vyčerpanosť, ktorá sa prejaví na tele po psychickej a fyzickej stránke vzniká v dôsledku prechodu ročných období, kedy prechádzame zo studenej zimy do slnečnej a kvitnúcej jari, ktorá je však častokrát spájaná s rôznymi alergiami, peľmi a dýchacími ťažkosťami. V zime sú dni kratšie a chladnejšie, telu dodávame málo pohybu, svetla a vzduchu. V marci a v apríli však dni začnú byť dlhšie, slnečnejšie a vonku začneme tráviť čoraz viac času, telo však odmieta ,,poslúchať“ a býva unavené po dlhej zime. Odborne by sa tento stav dal nazvať aj adaptívnu poruchou, kedy sa organizmus nedokáže  vlastnou sebareguláciou prispôsobiť na nové podmienky.

 

TIPY AKO PREMÔCŤ JARNÚ ÚNAVU

  1. Svetlo a slnko – dôležité je absorbovať čo najviac slnečných lúčov, nezatemňovať okná a každý deň si dopriať aspoň 20 minútovú prechádzku na čerstvom vzduchu.
  2. Pohyb – Nič sa nedá robiť. Aj keby ste sa najradšej natiahli na gauč a prespali tam pol dňa, bez cvičenia vám lepšie nebude. Potrebujete ho pravidelne, aby sa zvýšila produkcia endorfínov. Pohyb vykonávame v akejkoľvek forme – bicykel, beh, korčule, rýchla chôdza alebo cvičenie s vlastnou váhou – ideálne niekde na záhrade, v parku alebo v lese.
  3. Vyvážený jedálniček – Odborníci odporúčajú jesť päť jedál denne, aby sa zabránilo poklesu glukózy, ktorý môže zvýšiť pocit únavy a ovplyvniť náladu. To zabezpečí jedálniček plný energie a antioxidantov. Budete sa tak cítiť aktívnejší a menej apatickí.
    Samozrejmosťou by mal byť aj pitný režim, dva litre vody alebo čaju denne. Taktiež nezabudnite na najdôležitejšie jedlo dňa – tým sú raňajky, ktoré vás nakopnú a zabezpečia kvalitný štart do nového dňa.
  4. Všetko, čo je zelené naštartuje organizmus – nezabudnite na prvé jarné bylinky ako pažítka, žerucha, medvedí cesnak a rôzne druhy šalátov. Ich funkcia a obsah prospešných látok ktoré obsahujú, sú pre telo viac ako prospešné.
  5. Usporiadajme si myšlienky 😊 – S jarným upratovaním vás teraz strašiť nebudeme, ale trochu usporiadania by v rámci očisty organizmu určite neškodilo. O čom je reč? O duševnej a psychickej pohode! Stresu sa asi úplne nevyhnete, skúste sa ale od starostí aspoň na okamih oprostiť. Každý deň by ste si mali nájsť 5 minút len pre seba a skrátka vypnúť. Na chvíli si ľahnite do pokojnej miestnosti, pusťte si príjemnú relaxačnú hudbu, zavrite oči, nad ničím nepremýšľajte a len odpočívajte. Uvidíte, ako vás táto chvíľka pokoja nabije energiou.

 

Linky: klikni a dozvieš sa viac o jarnej únave

https://www.youtube.com/watch?v=O8fxuSj8mKM ( jarná únava a vitamíny)
https://www.youtube.com/watch?v=JKtkJzgO-v0 ( joga na každý deň)
https://www.youtube.com/watch?v=ycckZ_a52x4 ( pyramída pohybu )

 

Naspäť na Zdravie a pohyb